VITEN OG VILJE - Sakprosadager i Asker

Med støtte fra Fritt Ord løfter Askerbibliotekene frem sakprosasjangeren, og inviterer til Viten og vilje – sakprosadager i Asker, 6.-16. februar. Med utgangspunkt i 2023-utgivelser av norsk sakprosa, ønsker vi å vise at litteraturen kan gi oss en dypere og bredere forståelse av dagsaktuelle temaer.

Vi får blant annet besøk av musikeren og rapperen Aslak Hartberg, kanskje best kjent fra Klovner i kamp, som med utgangspunkt i boka si Hva jeg forteller fulle gutter som kommer bort og later som de ikke vil snakke om panikkangst kommer for å snakke om angst og psykisk helse.

Aslak-Hartberg-av-Foto-Anton-Soggiu_Kalender.jpg

Foto: Anton Soggiu

Ishita Barua, lege og tech-kvinne, kommer for å snakke om et av nåtidens hotteste tema, kunstig intelligens. Hun har skrevet boka Kunstig intelligens redder liv, hvor hun forklarer hva kunstig intelligens er, og peker på hvilke muligheter som finnes i denne nye teknologien innenfor et felt som for eksempel helse.

Ishita-Barua-av-Foto-Anna-Julia-Granberg-BLUNDERBUSS_Kalender.jpg

Foto: Anna Julia Granberg

Det blir også en samtale om dyre-velferd, etikk og grisehold hvor forfatteren, foredragsholderen og dyreverneren Norun Haugen er med. Hun fikk nordmenn over det ganske land til å sette onsdagskoteletten i halsen med Brennpunkt-dokumentaren Griseindustriens hemmeligheter, men har også skrevet boka Til dyrene, hvor hun tar leseren med undercover inn i norske fjøs og slakterier.

Griseprat.-Norun-Haugen.-Foto-Privat_Kalender.jpg

Foto: Norun Haugen

Kortreist og kunstnerisk blir det når Alf van der Hagen setter seg ned og fortsetter samtalen han startet i boka Det endelige bildet, med Askermaleren Bjørn Ransve

Hagen-Alf-van-der-Foto-Trude-Eng_kalender.jpg

Foto: Trude Eng

Saklig blir det også når Kaja Schjerven Mollerin holder foredrag om Gunvor Hofmos liv, og når Jørn Øyrehagen Sunde foredrar om Magnus Lagabøte og Landsloven av 1274.

02.14.-Hofmoforedrag.-Foto-Kaja-Schjerven-Mollerin.-Foto-Julie-Pike,-Gyldendal-forlag_Kalender.jpg

Foto: Julie Pike

oyrehagen-sunde-jorn__foto_hans_jorgen_brun_Kalender.jpg